نوشتن از موضوعات منفی برای کودک شرایط خاص خود را می طلبد

به گزارش استدیو مرینا، یک نویسنده گفت: برای بیان موضوعاتی چون بیماری و مرگ برای بچه ها باید با زبان بچه ها و رعایت نکات برای مخاطب کودک نوشت.

نوشتن از موضوعات منفی برای کودک شرایط خاص خود را می طلبد

مهناز فتاحی نویسنده کتاب کودک و نوجوان گفت: محتوای کتاب کودک باید با ویژگی های گروه سنی مخاطب هماهنگی داشته باشد، برای اینکه محتوای مناسبی فراوری گردد باید ویژگی های روحی روانی گروه سنی کودک به خوبی شناخته گردد، برای مثال اگر کودک از نظر روحی روانی کودکی تخیل پرداز محسوب می گردد در تایم تخیل پردازی به او توجه گردد، اگر کودک در سن پایینی قرار گرفته است باید به یک سری نکات در فراوری محتوای کتاب کودک رعایت گردد.

به گفته فتاحی، توجه به مسائل روحی و روانی کودک به این معنا است که توجه گردد کودک در چه رنج سنی قرار گرفته است و این گروه سنی چه ویژگی های روحی و روانی دارند و سپس بر اساس آن ویژگی های روحی روانی فراوری محتوا برای کتاب کودک صورت بگیرد.

او می گوید: نویسنده باید احتیاج های روحی و روانی، علائق، مسائل پیش روی کودک را درنظر بگیرد، بعلاوه در محتوای کتاب باید با ایجاد امید در کودک، به صورت خلاقانه و مجذوب نماینده راهکار های رویارویی با مسائل پیش روی آن ها را بیان کند.

فتاحی گفت: در حقیقت نویسنده با چنین محتوایی روح و روان کودک را پرورش می دهد، بنابراین به هر اندازه که مثبت نگری، ایجاد شوق و انگیزه را در محتوا درنظر گرفته گردد برای کودک مطلوب تر خواهد بود.

به گفته فتاحی، بسیاری از مسائل همچون بیماری، رنج، جدایی، ناامیدی، نبودن راهکار برای حل مسائل و معضلات زندگی وجود دارند که قطعا باید با کودک با آشنا گردد تا متوجه وجود چنین مسائلی گردد، اما نوع بیان و نتیجه پس از آن مهم است که نویسنده چگونه این مسائل برای کودک مطرح می نماید، بلکه نتیجه و بازخورد کودک پس از شنیدن و یا مشاهده داستان بسیار مهم است.

این نویسنده کودک و نوجوان گفت: در کتاب خداحافظ راکون پیر به قلم کلر ژوبرت موضوع مرگ آنالیز شده است، اما این موضوع به خوبی برای کودک بیان شده است و در کودک به ایجاد امید یاری می نماید، و در جریان داستان به کودک می گوید که اگر کسی از عزیزانت از تو جدا شد و فوت کرد این مسئله به معنای انتها جهان نیست و زندگی ادامه دارد، چنین کتاب هایی یک سری موضوعات منفی را با کودک مطرح می نماید، اما در او ایجاد ناامیدی و ترس نخواهد کرد.

فتاحی گفت: نویسندگان کودک و نوجوان برای فراوری محتوای کودک باید در زمینه ویژگی روحی و روانی مخاطب در گروه سنی مختلف مطالعه داشته باشند، هر گروه سنی مختلف یک ویژگی روحی مخصوص به خود را دارد، یک نوجوان در پی الگو است و به داستان های ماجراجویی علاقه دارد، اما فضای فکری یک کودک با نوجوان فرق دارد هنگامی که این نویسنده در چنین مواردی مطالعه داشته و از آن آگاه باشد و بداند کلمات چه قدر می تواند موثر باشد و کدام کلمه ای را باید روی کاغذ برای بچه ها بیاورد در چنین شرایطی محتوای خوب با توجه به شناخت درست نویسنده از کودک ایجاد می گردد.

به گفته فتاحی، کتاب های آموزشی در حوزه کودک برای جلوگیری از خوانش کتاب با محتوای نامناسب برای بچه ها مواردی است که بر روی آن کم کار شده است، البته خوشبختانه کتاب هایی در این زمینه وجود دارد که در حال فراوری است.

او می گوید: در کتاب طعم تلخ خرما قهرمان داستان با مرگ پدرش رو به رو می گردد بعلاوه در کتاب قلب کوچک سپهر بیماری سخت قلبی کودک در داستان مخاطب رو به رو می گردد و انتقاد هایی به آن وارد است که محتوای تلخ دارد، اما به اعتقاد من چنین کتاب هایی همچون واکسن عمل می نمایند

فتاحی گفت: بایستی هنگامی که موضوعاتی مانند بیماری و مرگ و... برای کودک بیان می گردد با زبان خود بچه ها و رعایت نکات مربوط به آن ها باشد و نتیجه داستان نیز برای مخاطب کودک درنظر گرفته گردد.

خبرنگاران فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مهر 1401 بروزرسانی: 23 مهر 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2110

به "نوشتن از موضوعات منفی برای کودک شرایط خاص خود را می طلبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشتن از موضوعات منفی برای کودک شرایط خاص خود را می طلبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید