کتابخانه ها پاتوق های فرهنگی و هنری در جامعه هستند

به گزارش استدیو مرینا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در یزد، رقیه دوست فاطمیها، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب گفت: شعار هفته کتاب سال جاری جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم است که متناسب با ایام کرونا طراحی شده است.

کتابخانه ها پاتوق های فرهنگی و هنری در جامعه هستند

وی اضافه نمود: شاداب سازی کتابخانه ها یکی از برنامه های ما بوده است که در این راستا با راه اندازی کتابخانه مرکزی یزد، زیباترین و بزرگترین بخش کودک کتابخانه های کشور را در کتابخانه مرکزی راه اندازی نموده ایم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد بیان نمود: به مناسبت هفته کتاب روز 24 آبان ماه ما عضویت رایگان کتابخانه های مرکزی یزد است که امیدواریم شاهد حضور علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم.

دوست فاطمیها ادامه داد: هنوز تصور خیلی ها از کتابخانه عمومی تنها مکانی صرف برای مطالعه است اما امروز شاهد مخازن باز کتابخانه ها و انتخاب به وسیله مخاطبین و بعلاوه برنامه های فرهنگی در کتابخانه ها هستیم.

وی اضافه نمود: کتابخانه ها به پاتوق فرهنگی و هنری تبدیل شده است و دوست داریم که این به اطلاع مردم برسد و شاهد حضور اقشار مختلف مردم باشیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: حُسن بزرگ کتابخانه عمومی، عضویت بی قید و شرط کتابخانه های عمومی است و افراد می توانند به صورت همزمان در بخش های مختلف از این ظرفیت استفاده نمایند.

دوست فاطمیها بیان نمود: عدم اطلاع و آگاهی از فعالیت های کتابخانه مرکزی به عنوان یکی از دلایل حضور کمتر در کتابخانه مرکزی است اما امیدواریم این آگاهی به سطحی برسد که شاهد حضور اقشار مختلف مردم در این مکان فرهنگی باشیم.

وی اضافه نمود: 114 کتابخانه داریم که 100 مورد از آنها نهادی هستند و همه آنها برنامه های متنوعی برای هفته کتاب دارند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: ساماندهی، افزایش فضا و بهسازی بیش از 35 کتابخانه شهری و 15 کتابخانه روستایی، ساماندهی سیستم سرمایشی و گرمایشی بیش از 70 کتابخانه در استان، شاداب سازی بخش های کودک در 85 کتابخانه از جمله اقدامات در زمینه عمرانی کتابخانه های عمومی استان یزد بوده است.

وی گفت: بر اساس آمارهای کتابخانه ها سرانه کتابخانه استان یزد از نظر زیربنا، تعداد کتابخانه، عضویت و حتی امانت رتبه اول کشور را داریم و همچنان نیز آن را حفظ نموده ایم اما رویکرد مردم یزد کنکوری است ولی باز هم به نسبت سایر استان ها شرایط مطلوب تری دارد.

دوست فاطمیها گفت: ما در هفته کتاب بیش از 560 برنامه داریم که بیش از 60 نشست کتابخوان، بیش از 55 مسابقه کتابخوانی، برگزای دو جلسه رونمایی و نقد کتاب، بیش از 31 بنرماه مناسبتی، 7 کارگاه مشاوره، 9 کارگاه آموزشی، 39 برنامه محافل ادبی و 350 برنامه ویژه بچه ها و نوجوانان از جمله این برنامه ها است.

محی الدینی، مدیر روابط عمومی کتابخانه های عمومی استان یزد نیز در این مراسم گفت: برنامه های هفته کتاب از یک ماه پیش برنامه ریزی شده است و با حضور و عیادت از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی شروع نموده ایم.

وی اضافه نمود: افتتاح تالار فرهنگ وهنر نگین که به همت خیرین در گذر فرهنگ وهنر راه اندازی شده به منظور ایجاد پایگاهی برای فعالیت های فرهنگی وهنری است از جمله برنامه های دیگر این هفته در یزد است.

زکی پور مسئول کتابخانه مرکزی یزد نیز در این مراسم گفت: کتابخانه مرکزی یزد یکی از بزرگترین کتابخانه های مرکزی در کشور است که رسالت آن کار فرهنگی در کنار فعالیت های کتاب و کتابخوانی است.

وی اضافه نمود: افتتاح کتابخانه مرکزی یزد، اتفاق خوبی بود در سرانجام سال 1399 صورت گرفت و امروز نیز 3 هزار و 611 نفر عضو در این کتابخانه داریم که این نشانگر علاقه و توجه شهروندان به کتاب و کتابخوانی است.

مسئول کتابخانه مرکزی یزد بیان نمود: در کنار تالارهای مطالعه بخش های متنوعی داریم که بعضی از خدمات برای اولین بار در کشور ارائه می گردد و ارتباط با 16 پایگاه فارسی و لاتین به عنوان یکی از این فعالیت ها است.

وی ادامه داد: اتفاق بزرگ و خوب در این کتابخانه بخش گالری و کارهای هنری است که برای اولین بار در کتابخانه های مرکزی صورت می گیرد که این اتفاق خوبی برای هنرمندان مختلف است تا آثار خود را به مخاطبان عرضه نمایند.

زکی پور گفت: بزرگترین بخش کودک در میان کتابخانه های کشور در این کتابخانه است که از امروز اولین گروه از دانش آموزان بازدید خود را شروع کردند و تا 30 آبان ماه این رویداد ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به همه گیری کرونا ما شاهد عدم ارائه خدمات حضوری بودیم اما در دو صفحه مجازی فعالیت های خود را دنبال کردیم.

مسئول کتابخانه مرکزی یزد گفت: برنامه های ما به صورت پیش بینی شده است و ارتباط با مخاطب را ادامه می دهیم و همین امر باعث رشد خوبی در بحث مخاطب باشد.

وی اضافه نمود: انواع تالارهای مطالعه به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های این کتابخانه است و در این راستا نیز اتاق های مطالعه وی آی پی به ارائه خدمات می پردازند.

وی گفت: ارائه نشریات به صورت برخط و ارائه 75 مجله مکتوب در دسترس مخاطبان قرار داده ایم و روزهای سه شنبه و چهارشنبه ناشران ارائه می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1877

به "کتابخانه ها پاتوق های فرهنگی و هنری در جامعه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه ها پاتوق های فرهنگی و هنری در جامعه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید