چرا فرش دستباف قلتوق زنجان باید جهانی گردد؟

به گزارش استدیو مرینا، خبرنگاران : فرش دستباف قلتوق زنجان ثبت جهانی می گردد. این کار با همکاری وزارت امور خارجه انجام گرفته و فرآیند نهایی آن در حال اجرا است.

چرا فرش دستباف قلتوق زنجان باید جهانی گردد؟

به گزارش خبرنگاران ، قلتوق روستایی در شهرستان ایجرود زنجان در جاده دندی و جهت بیجار قرار گرفته است و نزدیکی به بیجار سبب شده که نقشه قلتوق با توجه شباهت هایی که با فرش این منطقه دارد؛ گاهی به نام فرش این منطقه به فروش برود ولی فرش شناسان به راحتی تفاوت بین این دو را متوجه می شوند؛ چراکه این نقشه در شیوه بافت و گره زدن متفاوت تر از فرش بیجار است.

فرش قلتوق در میزان های پشتی، ذرع و چارک (80*120)، ذرع و نیم (100*150) و قالیچه (200*125) بافته می شود، در گذشته این فرش در دو نوع بافته می شد، یکی برای استفاده فرد بافنده و دیگری برای فروش. آنچه که برای خود می بافتند نیز به دو نوع برای استفاده در خانه و جهیزیه عروس تقسیم می شد و فرشی که برای جهاز عروس بافته می شد؛ در مراحل مختلف توجه بیشتری به آن می شد و ارزش و کیفیت زیادی داشت.

نقشه این فرش تا به امروز ثابت مانده است. شاید به نقشه این فرش، طرح هایی اضافه شده باشد ولی اصالت آن حفظ شده و گاهی تغییرات سلیقه ای در رنگ و زنجیره آن ایجاد شده است. بافت قلتوق در نوع گره زدن (ایلمه) فرق دارد که بعضی با دست و بعضی با قلاب آن را می بافند و آنچه که به طور نهایی بافته می شود، به لحاظ ضخامت و بافت کاملاً متفاوت با یکدیگر است.

در آخرین روزهای سال 95، نقشه های قلتوتق، بیدگینه و خمسه از استان زنجان و سه نقشه دیگر ثبت ملی شد. این نقشه جزو نقشه های با اصالت و قدیمی بافته شده در این استان است.

کیفیت فرش دستباف استان زنجان بسیار ارزشمند و بی نظیر بوده و طبیعی بودن مواد پشم و ابریشم و نیز رنگ مورد استفاده در فراوریات فرش زنجان باعث افزایش کیفیت این فرش ها می شود.

فرش دستباف قلتوق زنجان ثبت جهانی می شود؟

رئیس سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه فرش دستباف قلتوق زنجان ثبت جهانی می شود، گفت: این کار با همکاری وزارت امور خارجه انجام گرفته و فرآیند نهایی آن در حال اجرا است.

ناصر فغفوری در جلسه کارگروه توسعه استان زنجان اظهار کرد: مرکز آموزش بازرگانی استان به همت اتاق بازرگانی و مرکز شماره گذاری کالا و خدمات افتتاح می شود که امیدواریم به ارائه خدمات بهتر به مردم بینجامد.

وی با اشاره به حذف بعضی معافیت های گمرکی ابراز کرد: در این شرایط واحدهای فراوریی برای ورود ماشین آلات خطوط فراوری احتیاج به ارائه ضمانت نامه بانکی دارند که درخواست داریم تا برای پرداخت 9 درصد ارزش افزوده به جای دریافت ضمانت نامه بانکی، از آن ها چک بانکی قبول نمایند تا بعد از نصب و راه اندازی ماشین آلات و تأیید گمرک چک را برگدانند و آن را پرداخت نمایند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه فرش دستباف قلتوق زنجان ثبت جهانی می شود، تاکید نمود: روز گذشته این اتفاق محقق شد و تأمین اعتبار برای تبدیل فرش قلتوق زنجان به برند بین المللی انجام شده است.

فغفوری با بیان اینکه استان زنجان در صنعت فرش جایگاه بسیار خوبی در سطح کشور دارد، گفت: این کار با همکاری وزارت امور خارجه انجام گرفته که فرآیند نهایی آن در حال اجرا است که آثار خوبی را در پی دارد.

قالیچه قلتوق زنجان به چهار دهه گذشته باز می شود، شروع بافت فرش ابریشمی در این استان شروع شد و به مرور در روستاهای شمالی استان زنجان توسعه پیدا کرد. این تحول به این جهت مهم و قابل آنالیز است که خیل عظیمی از بافندگان سبک بافتن قدیمی خود را کنار گذاشته و ابریشم بافت شدند. در این سالها نیز فراورینمایندگان غیر متمرکز بومی و غیر بومی مدیریت فراوری این نوع فرش را بر عهده دارند و فراوریات را در بازار شهرهای زنجان، قم، تهران و… عرضه می نمایند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2095

به "چرا فرش دستباف قلتوق زنجان باید جهانی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فرش دستباف قلتوق زنجان باید جهانی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید