کارگردان بهترین فیلم اول جشنواره چهل و یکم: انتظار بیشتر داشتیم ، جای پیشکسوتان در این دوره خالی بود

به گزارش استدیو مرینا، محمد عسگری، کارگردان اول چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: این دوره ما شاهد یک پوست اندازی در برگزاری مهم ترین رویداد سینمایی کشور بودیم که این مساله مسائل خاص خود را دارد.

کارگردان بهترین فیلم اول جشنواره چهل و یکم: انتظار بیشتر داشتیم ، جای پیشکسوتان در این دوره خالی بود

خبرنگاران-گروه فرهنگی: شب 22 بهمن طبق روال گذشته، جشنواره فیلم فجر برترین های خود را شناخت. در این رابطه محمد عسگری که با فیلم اتاقک گلی در این دوره از مسابقات شرکت کرده بود از سوی داواران به عنوان کارگردان اول شناخته و برنده سیمرغ بلورین رشته شد.

عسگری در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران درباره ویژگی های این دوره از جشنواره اظهار کرد: این دوره ما با دگرگونی هایی روبه رو بوده ایم که به نظر می رسد یک پوست اندازی و تحولی شکل گرفته که در آینده نتیجه آن معلوم می شود.

وی بیان نمود: بی شک یک سری نواقص در این دوره از جشنواره وجود داشته و به چشم می خورده اما این نواقص بر اساس تجربه های به دست آمده قابل اصلاح و رفع هستند.

  • جایزه اصلی ام این است که مردم فیلم را دوست داشته باشند
  • اتاقک گلی؛ روایت یک عاشقانه وسط میدان جنگ

کارگردان فیلم اتاقک گلی ادامه داد: یکی از مواردی که می توان روی آن انگشت گذاشت حضور کم رنگ پیشکسوتان و جوانگرایی در جشنواره بوده است. اگرچه معتقدم وجود پیشکسوتان یک سرمایه است و باید فضا برای عرض اندام به جوانان داد، اما جوانگرایی صرف باعث شده تا ما با سینمای کمتر تجربی روبرو شویم.

عسگری شرح داد: خیلی از کارگردانان حاضر در این دوره تجربه اولشان را ارائه داده بودند و با دیدن آثارشان کاملا مشخص بوده که در دکوپاژ و بازی گرفتن از بازیگران اعتماد به نفس کافی را نداشته اند. درواقع می شد عدم تجربه لازم را در فیلم هایشان دید.

نمایی از فیلم اتاقک گلی

کارگردان اول جشنواره چهل و یکم اظهار کرد:فیلمسازی کاری نیست بشود در کتاب ها به آن رسید. فیلمسازی کاری در میدان داست. در میدان است که فیلمساز به تجربه و تکنیک هایی دست پیدا می کند تا بتواند اثرش را به شکل مطلوب ارائه دهد. واقعا در این دوره جای پیشکسوتان خالی بود.

اعطای جایزه های ترحم آمیز

کارگردان فیلم اتاقک گلی درباره ویژگی های داوری این دوره اظهار کرد: به نظرم حضور فیلم اولی ها در نحوه داوری تاثیر گذار بوده و تقریبا 30 درصد جوایز و اعطای جوایز ترحم امیز و به تعبیری تشویقی بوده اند.

عسگری درباره اینکه آیا انتظار بیشتری از دریافت جوایزه داشته یا نه گفت: فیلم اتاقک گلی در 11 بخش نامزد شده بود. به نظرم همین 11 مورد خود گواهی بر اهمیت فیلمنامه اتاقک گلی داشته زیرا این فیلم بر پایه یک چیزی ساخته شده و توانسته در یا بخش نامزد بشود بعد در ادامه دیدیم که فیلمنامه اتاقک گلی حتی نامزد هم نشده که در این مورد انتظار داشتیم فیلنامه ما جایگاه بهتری در داوری جشنواره می داشت.

وی افزود: در بخش موسیقی فیلم، طراحی صحنه و فیلمبرداری انتظار بیشتر داشتیم که متاسفانه اتفاقی برای این موارد نیفتاد. به ویژه فیلمبرداری فیلم ما که به نظر من بسیار درخشان بود و نگاه داورانه بهتری را می طلبید.

در حال مذاکر برای اکران

عسگری درباره شرایط آینده اتاقک گلی برای اکران گفت: اکنون برای برنامه ریزی جهت این فیلم در حال مذاکره هستیم و این در حالی است که بخش جلوه های بصری فیلم هنوز مقداری کار دارد. از آنجا که ما این فیلم را در دیماه امسال برای جشنواره آماده کرده بودیم برای برخی بخش ها فرصت کافی برای اتمام و رفع برخی نواقص نداشتیم و فیلم صرفا برای جشنواره آماده شده بود.

نمایی از فیلم اتاقک گلی

وی ادامه داد: اکنون باید روی برخی پلان ها و بخشی از جلوه های بصری دوباره کار شود تا شکل مطلوب تری پیدا کند بی شک نسخه ای که برای اکران آماده می شود با نسخه ارائه شده به جشنواره فرق هایی خواهد داشت و کامل تر خواهد شد.

اتاقک گلی و حضور در جشنواره ها

کارگردان اتاقک گلی درباره اینکه آیا برنامه ای برای حضور در جشنواره ها و رقابت های بین المللی دارد یا نه؟ بیان نمود: درباره اینکه اتاقک را به جشنواره ای ارائه بدهیم نیاز به چند چیز مختلف دارد. این فیلم باید در ابتدا کامل و برای اکران آماده شود، اما در نهایت برای اتاقک گلی و حضور آن در جشنواره ها فکر خواهیم کرد و مد نظر ماست که به این مرحله برسیم.

وی افزود: ولی تاکنونروی هیچ جشنواره و فستیوال دیگری برای حضور انگشت نگذاشته ایم و این کار مستلزم گذشت زمان و سنجش موقیعیت فیلم است.

فیلم سینمایی اتاقک گلی با کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی داود صبوری از فیلم های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است که چهارشنبه، 19 بهمن، در پردیس سینمایی ملت به اکران در آمده بود.

نمایی از فیلم اتاقک گلی

اتاقک گلی نخستین تجربه سینمایی محمد عسگری است که وی پیشتر به عنوان بازیگر، گروه فیلمبرداری و دستیار کارگردان سینما و تلویزیون، در آثاری همچون فیلم سینمایی محمد رسول الله، فیلم سینمایی ماجرای نیمروز و فیلم سینمایی ماجرای نیمروز 2: رد خون فعالیت داشته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2167

به "کارگردان بهترین فیلم اول جشنواره چهل و یکم: انتظار بیشتر داشتیم ، جای پیشکسوتان در این دوره خالی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگردان بهترین فیلم اول جشنواره چهل و یکم: انتظار بیشتر داشتیم ، جای پیشکسوتان در این دوره خالی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید