افزایش 17 درصدی معاملات مسکن در مهر ، بیشترین معاملات در مناطق میانی انجام می شود

به گزارش استدیو مرینا، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اعلام این که معاملات مسکن شهر تهران در مهر ماه 17 درصد نسبت به شهریور ماه افزایش یافت، گفت: انتظار داریم با سرانجام یافتن محرم و صفر، تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن افزایش پیدا کند اما افزایش قیمت نخواهیم داشت.

افزایش 17 درصدی معاملات مسکن در مهر ، بیشترین معاملات در مناطق میانی انجام می شود

به گزارش ایسنا، خرید و فروش ملک در مهر ماه 17 درصد نسبت به شهریور ماه افزایش داشته است. مطابق آمار ارایه شده از سوی مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، در مهر ماه 1398 بالغ بر 4029 قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل 17 درصد افزایش داشته است و نسبت به ماه مشابه سال قبل 67 درصد کاهش نشان می دهد. قراردادهای اجاره نیز در مهر ماه 1398 بالغ بر 12 هزار و 913 مورد بوده که نسبت به شهریور امسال 2.9 درصد افزایش و نسبت به مهر ماه پارسال 12 درصد کاهش یافته است.

در کل کشور نیز معاملات مقدار اندکی افزایش نشان می دهد. مهر ماه 1398 در کل کشور 28 هزار و 183 مورد معامله ملک اجرا شده که نسبت به ماه گذشته 2.5 درصد بالا رفته اما نسبت به ماه مشابه سال گذشته 55 درصد کاهش یافته است. مهر ماه امسال هم چنین 46 هزار و 796 مورد اجاره نامه در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به شهریور ماه تغییر چندانی نداشته و نسبت به مهر ماه پارسال 6 درصد کاهش داشته است.

  • خسروی: اولین گروه متقاضیان وارد بازار مسکن شده اند

رییس اتحادیه مشاوران املاک در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن گفت: معمولا با سرانجام تابستان قراردادهای ملکی بین 20 تا 50 درصد کاهش پیدا می کند اما دیدیم که در مهر ماه امسال معاملات در شهر تهران 17 درصد افزایش یافت. به نظر می رسد اولین گروه از کسانی که خرید را به حالت تعلیق درآورده بودند وارد بازار شده اند و انتظار داریم در ماه های آینده به تدریج شاهد افزایش تعداد قراردادها باشیم، البته افزایش قیمت نخواهیم داشت.

خسروی گفت: میانگین قیمت مسکن در شمال تهران 24 میلیون تومان شده که 25 درصد نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافته و به سطح اسفند ماه سال قبل رسیده است. تنها در یک ماه گذشته میانگین قیمت مسکن در منطقه یک 11 درصد و در منطقه سه، 8 درصد کاهش یافت. با این حال در مناطق میانی و جنوبی تهران کاهش قیمت ناچیز بوده است. به هر حال تجربه نشان داده است به مقداری که قیمت مسکن در زمان رونق بالا می رود، در زمان کسادی پایین نمی آید.

وی با بیان این که به خریداران مصرفی توصیه می کنیم به تدریج وارد بازار مسکن شوند، گفت: مسکن همواره کالایی است که خود را با انتظارات تورمی تطبیق می دهد. خرید خانه در زمان اوج قیمت، آن چنان خریداران را به ضرر نمی کشاند؛ زیرا معمولا طی دهه های گذشته نوسانات قیمتی در بازارهای موازی باعث شده است تا سرمایه افراد در بخش ملک محفوظ بماند.

خسروی اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین معاملات در مناطق میانی شهر تهران انجام می شود؛ چراکه متقاضیان موثر در این محدوده هستند. انتظار داریم با توجه به برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن که از سوی وزارت راه و شهرسازی ارایه شده است، در کنار سایر برنامه ها مثل مسکن استیجاری که شهرداری تهران اعلام کرده قصد اجرای آن را دارد، فضای ذهنی بازار مسکن به سمت کاهش قیمت متمایل شود. البته قطعا نمی توان انتظار داشت آن طور که قیمت ها طی دو سال گذشته حدود 200 درصد رشد داشته شاهد کاهش 100 تا 200 درصدی قیمت باشیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: جدا از نوسانات قیمتی که به کاهش توان خرید متقاضیان و کاهش معاملات منجر شده، قرار دریافت در ماه های محرم و صفر نیز در پایین آمدن قراردادها موثر بوده است. معمولا مردم با توجه به اعتقاد دینی از خرید ملک در ماه های محرم و صفر خودداری می کنند. لذا پیش بینی می کنیم پس از ماه صفر معاملات مسکن به تدریج افزایش پیدا کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 487

به "افزایش 17 درصدی معاملات مسکن در مهر ، بیشترین معاملات در مناطق میانی انجام می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 17 درصدی معاملات مسکن در مهر ، بیشترین معاملات در مناطق میانی انجام می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید