برترین مواد غذایی برای کم خونی

به گزارش استدیو مرینا، کم خونی از بیماری های شایع در سطح جامعه است که خیلی از افراد به صورت ارثی به آن مبتلا هستند. تغذیه نامناسب نیز یکی دیگر از دلایل ابتلا به آنمی یا کم خونی است. کم خونی یعنی کم شدن اندازه سطح هموگلوبین که پیامد آن کم شدن گلبول های قرمز و در نتیجه اختلال در تبادل اکسیژن خواهد بود. پس از پیامدهای اصلی کم خونی و آنمی می توان به کم شدن سطح انرژی در بدن اشاره نمود.

برترین مواد غذایی برای کم خونی

همانطور که گفتیم تغذیه نامناسب از عوامل ابتلا به کم خونی است. اما فقر آهن از شایع ترین عواملی است که به عنوان کم خونی شناخته می گردد. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی برترین مواد غذایی برای کم خونی بپردازیم.

برترین مواد غذایی برای کم خونی

کمبود آهن از مهم ترین عوامل کم خونی و آنمی در افراد است. بنابراین مصرف مواد غذایی که منبعی سرشار از آهن هستند برای بهبود کم خونی در افراد امری حیاتی است. البته صرفا کمبود آهن باعث کم خونی نمی گردد. کمبود ویتامین B12، اسید فولیک، ویتامین های گروهB و ویتامین C نیز از علل کم خونی است. برای بهبود کم خونی اصلاح برنامه غذایی اولین کاری است که هر فرد مبتلا به کم خونی باید انجام دهد. برنامه غذایی باید شامل منابعی سرشار از آهن و ویتامین های ضروری برای بهبود کم خونی باشد. آهنی که در گوشت قرمز، غذاهای دریایی و گوشت پرندگان وجود دارد بسیار سریع تر از آهن موجود در غذاهای گیاهی جذب می گردد.

غذاهای گیاهی و سبزیجات

اندازه جذب آهن در سبزیجات به نسبت پایین تر از گوشت قرمز است. اما به این معنی نیست که منبع آهن نباشند. سبزیجات برگ دار و تیره رنگ یکی از برترین منابع برای دریافت آهن در سبزیجات هستند. برای مثال اسفناج، شلغم، کلم سبز و برگ چغندر از سبزیجاتی هستند که منبعی سرشار از آهن هستند. برای دوری از کم خونی باید در رژیم غذایی خود فولیک اسید را نیز جای دهید. کلم سبز، برگ چغندر، مرکبات، حبوبات و غلات نیز منابع بسیار خوبی برای دریافت فولیک اسید مورد احتیاج بدن هستند.

میوه ها نیز می توانند از منابعی باشند که به فرایند بهبودی افراد مبتلا به آنمی یاری می نمایند. میوه هایی نظیر پرتقال، فلفل قرمز و توت فرنگی دارای ویتامین C هستند. همانطور که اشاره شد ویتامین C از منابعی است که برای درمان کم خونی و جلوگیری از آن بسیار مفید خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید که مصرف هیچ کدام یک از میوه ها و سبزیجات به تنهایی نمی تواند کارساز باشد. بنابراین باید مصرف سبزیحات به همراه میوه ها و گوشت باشد.

گوشت قرمز

به طور کلی گوشت، گوشت قرمز و گوشت سفید، در بین برترین مواد غذایی برای کم خونی هستند. اما در گوشت قرمز اندازه جذب آهن بیشتر از گوشت سفید است. منظور از گوشت قرمز مثلا گوشت گوسفند بوده و منظور از گوشت سفید گوشت مرغ است. مصرف گوشت نیز به تنهایی کافی نیست بلکه مصرف گوشت با سبزیجات و میوه به فرایند جذب بیشتر آهن یاری خواهد نمود.

جگر

قطع به یقین زیاد این توصیه را شنیدید که برای کم خونی جگر و دل و قلوه بخورید. باید گفت که جگر، دل و قلوه از خوراکی های مخصوص افراد کم خون است. جگر منبع سرشار آهن و فولیک اسید بوده که به اندازه بالایی برای درمان کم خونی یاری می نماید.

غذاهای دریایی

میگو و انواع ماهی ها از غذاهای پر هوادار دریایی هستند که آهن دارند و در سفره های ایرانی نیز یافت می شوند. ماهی تن و ماهی سالمون دو نوع از برترین مواد غذایی برای افراد کم خون هستند.

میوه ها و تنقلات مقوی و مناسب برای افراد کم خون

در بین حبوبات، لوبیا قرمز، سویا، لوبیا چیتی و چشم بلبلی، نخود و نخود فرنگی از خوراکی های مخصوص افراد کم خون هستند. بعلاوه این حبوبات برای افراد گیاه خوار که به دلیل مصرف نکردن گوشت از کمبود آهن در رژیم غذایی خود رنج می برند، بسیار مناسب خواهد بود. در بین تنقلات و آجیل، مصرف روزانه مویز، پسته، بادام هندی و تخم کدو برای جذب آهن بیشتر کارساز خواهد بود. اما میوه ها یکی از سهم های اصلی جذب ویتامین و آهن برای درمان کم خونی را بازی می نمایند. میوه های مناسب برای درمان کم خونی به توضیح زیر هستند:

  • انار
  • پرتغال
  • سیب
  • موز
  • آلو
  • خرمالو
  • گیلاس
  • هلو
  • انبه
  • طالبی
  • انجیر

انار و پرتغال هر دو از میوه هایی هستند که به عنوان منبعی از ویتامین C شناخته می شوند. انار بعلاوه غنی از ویتامین های E و A نیز است. در بین میوه ها مصرف روزانه سیب باعث سم زدایی بدن و جذب بیشتر آهن می گردد. هلو و آلو خشک باعث افزایش اندازه آهن در بدن می شوند. هلو بعلاوه علاوه بر ویتامین و آهن بالا باعث کاهش وزن در افراد نیز خواهد شد.

درمان کم خونی با صبحانه مقوی

صبحانه از مهم ترین وعده های غذایی در روز است. بعد از مدت زیادی که در خواب بوده اید بدن آماده پذیرایی از دریافتی بدن است. برای داشتن یک صبحانه مقوی و موثر می توانید موارد زیر را در برنامه غذایی خود جای دهید.

  • شیره انگور: شیره انگور دارای ویتامین های A,B,C است. شیره انگور یک ماده شیرین و مغذی است که انرژی زیادی دارد. بنابراین برای وعده صبحانه می تواند بسیار مفید باشد.
  • حلوا ارده: حلوا ارده تهیه شده از دانه های کنجد است که منبعی سرشار از آهن است. بنابراین مصرف حلوا ارده می تواند برای افراد کم خون مناسب باشد.

جمع بندی

کم خونی یک بیماری بسیار شایع در افراد است که گاهی این بیماری ژنتیکی است. اما گاهی دلیل آن یک رژیم غذایی نادرست بوده و با تهیه یک رژیم عذایی مناسب قابل درمان خواهد بود. این بیماری، بیماری نیست که سرسری از آن عبور کنید. زیرا در طول روز اثرات آن نمودار شده و باعث افت انرژی در شما می گردد. برترین مواد غذایی برای افراد کم خون مصرف مرتب گوشت قرمز، سبزیجات، حبوبات، میوه و جگر است.

مصرف درست مواد غذایی و همراه با یکدیگر راهی کارساز برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کم خونی است. بنابراین با یک رژیم غذایی مناسب، میان وعده های سالم و صبحانه ای مقوی می توان باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری شد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2008

به "برترین مواد غذایی برای کم خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین مواد غذایی برای کم خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید