درمان خانگی نیش زنبور (درمان نیش زنبور با داروهای گیاهی)

به گزارش استدیو مرینا، به منظور درمان خانگی نیش زنبور، محل گزیدگی را با آب سرد بشویید و یک تکه یخ و سپس کمی نمک روی آن بگزارید و سریعا نیش را از بدن فرد خارج کنید.

درمان خانگی نیش زنبور (درمان نیش زنبور با داروهای گیاهی)

از میان نیش همه حشرات از نیش زنبور عسل باید برحذر بود.نیش زنبور به خودی خود ممکن است موجب مسئله ای نباشد اما نیشهای متعدد مانند زمانی کهکندوی زنبور عسل روی فردی میافتد میتواند باعث موقعیتیمرگآور برای فرد گردد. همچنینبسیاری از افراد نسب به سم زنبور عسل حساسیت دارند. وقتی زنبور عسل یا زنبورهایوحشی نیش میزنند، سم خود را در زیر سطح پوست تزریق میکنند. در این حالت دردی شدید،تورم موضعی و قرمزی ایجاد میگردد. درد ایجاد شده از نیش زنبور ممکن است چند ساعت یاحتی برای یکی دو روز طول بکشد. در صورتیکه توسط تعدادی زنبور گزیده شدید یا زنبوریوارد دهان شما شد و آن را قورت دادید، بایستی فورا به بیمارستان مراجعه کنید وراههای درمان خانگی نیش زنبور را امتحان نکنید، چرا که قورت دادن زنبور عسل باعثخواهد شد زنبور تارهای صوتی را نیش بزند. این کار باعث ایجاد تورم در گلو وناراحتی و اختلال در نفس کشیدن میگردد و میتواند پیامدی کشنده به همراه داشته باشد.اما اگر برای یکبار گزیده شدید استفاده از روشهای درمان خانگی نیش زنبور که درادامه توضیح داده میگردد برای شما موثر خواهد بود.

گزیده شدن با نیش زنبور چه علایمی دارد؟

پوست فرد قرمز شده،باد میکند، خارشدار و گاهی دردناک است.اینها از جمله مهمترین علائم هستند. گاهی اوقات نیش زنبور در برخی افراد، واکنش هایآلرژیک ایجاد می کند. نیش زنبور با خاراندن ممکن است عفونی گردد. سر درد ، سرگیجه،حالت تهوع، درد قفسه سینه، احساس خفگی و دشواری تنفس از دیگر علایم گزیدگی با نیشزنبور است. همچنین چنانچه نیش زدن در ناحیه گوش باشد، میتواند باعث ورود سم در عصبچهرهای که درست در زیر سطح پوستقرار دارد، گردد و موجب فلج شدن آن ناحیه از صورت گردد. در صورتیکه مورد حملهزنبورها قرار بگیرید و توسط تعدادی زنبور نیش زده شوید ممکن است لولههای کلیوی و عروق خونی برای مقابله با سم و سمزدایی دچار پرکاری شده و بسته شوند و در نتیجه نارسایی برگشت ناپذیر کلیهها رخ میدهد.

راهکارهای درمان خانگی نیش زنبور

  • خارج کردن نیش از بدن

ناحیه را با آب سرد بشویید و یک تکه یخ روی آن بگزارید. سپسکمی نمک روی آن قرار دهید. قسمت گزیده شده را مالش دهید اما نه انقدر شدید که نیشبه داخل فشار دهد. به دقت و توسط یک چاقوی کند پوست اطراف محل گزیدگی را خراش دهیدو با یک موچین نیش را از پوست خارج کنید. مراقب باشید نیش را فشار ندهید، چون باعثخواهد شد تا سم موجود در آن دوباره به داخل پوست تزریق گردد. بنابراین قبل از اینکه بخواهیداز ماده یا گیاه خاصی برای درمان بهره ببرید، باید ابتدا نیش را به روشی که دربالا گفته شد از بدن خارج کنید، موادی که در لیست پایین وجود دارند، نیز از درد و التهابناشی از گزیدگی جلوگیری میکنند.

  • جوش شیرین

یکی دیگر از روشهای درمان خانگی نیش زنبور قرار دادن خمیریاز جوش شیرین و آب بر روی محل گزیدگی است. این کار باعث تسکین درد این ناحیه خواهدشد.

  • عسل

عسل نیز دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریال است و بههمان شیوهای که برای درمانخانگی نیش پشه ذکر شد میتوان از آن بهره گرفت. قرار دادن یک قطره عسل بر رویمحل نیش زنبور عسل در درمان و تسکین درد آن و کاهش ورم و التهاب بسیار موثر است.

  • گیاه جعفری

استفاده از عصاره گیاه جعفری تازه نیز برای درمان و بهبودناحیه گزیده شده توسط زنبور مفید است.

  • پیاز

پیاز رنده شده و یا خود پیاز نصف شده را روی جای نیش زنبور بگذاریدتا بماند.

  • سیب زمینی

از دیگر روشهای درمان خانگی نیش زنبور استفاده از سیب زمینیبرای درمان است. به این منظور سیب زمینی را نصف کنید و روی جای گزیدگی زنبور بمالید.این کار درد و سوزش آن را کم می کند و باعث می گردد جای گزیدگی زودتر خوب گردد.

اگر به طور ناگهانیزنبور شما یا یکی از اطرافیانیان را نیش زد، چه باید بکنید؟

  • با دقت نیش زنبور را در بیاورید. حدود 2 تا 3 دقیقه طول می کشدتا تمام نیش وارد بدن گردد، لذا بیرون آوردن نیش بسیار مهم است.
  • برای کاهش تورم در محل نیش، یخ بگذارید و از درمانهای خانگیذکر شده بهره ببرید.
  • محل نیش را با آب تمیز و صابون بشویید و هر چه زودتر به اورژانسبروید.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1252

به "درمان خانگی نیش زنبور (درمان نیش زنبور با داروهای گیاهی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان خانگی نیش زنبور (درمان نیش زنبور با داروهای گیاهی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید