راز حمله کرونا به مغز کشف شد

به گزارش استدیو مرینا، تحقیقات نو نگاهی دقیق تر به نحوه ورود ویروس کرونا به مغز و آسیب های ناشی از آن را ارائه نموده است.

راز حمله کرونا به مغز کشف شد

به گزارش به نقل از روسیا الیوم، یک مطالعه نو به شرح گروه هشدار دهنده علائم عصبی که در بعضی از بیماران Covid-19 گزارش شده است و بعلاوه این که چرا بعضی از بیماران از اثرات عصبی شدید رنج می برند در حالی که بعضی دیگر هیچ علامتی ندارند پرداخته است.

محققان شواهدی را منتشر کردند که نشان می دهد SARS-CoV-2 می تواند سلول های عصبی مغز و نخاع را اشغال کند. عصبی بودن در بیماران Covid-19 که شامل از دست دادن حس بویایی و چشایی، گیجی، روان پریشی و سکته مغزی است.

ریکاردو کوستا، دانشجوی فوق دکترا در دانشگاه Shveveport، دانشگاه ایالتی لوئیزیانا (LSU) و اولین نویسنده این مطالعه، گفت: یافته های ما نشان می دهد که آستروسیت ها راهی هستند که به وسیله آن Covid-19 باعث آسیب عصبی می گردد و این می تواند بسیاری از علائم را شرح دهد.

گروهی از نورون ها (آبی) و دندریت های متصل نماینده آن ها (به رنگ سبز) و هم گیرنده ACE2 (قرمز) در سلول های عصبی وجود دارد.

در سیستم تنفسی شناخته شده است که SARS-CoV-2 سلول های فرد را با گرفتن پروتئین هایی در سطح سلول به نام گیرنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE2) آلوده می نماید. تا به امروز تعیین نبود سلول های مغزی این گیرنده را دارند یا خیر.

برای این مطالعه، کوستا و همکارانش، RNA و پروتئین ها را آنالیز کردند تا تعیین نمایند که آیا آستروسیت و نورون انسان بیانگر ACE2 است یا خیر، آن ها سلول ها را در معرض نسخه ای از SARS-CoV-2 قرار دادند که از نظر ایمنی تغییر کرد.

این مطالعات تأیید کرد که هم آستروسیت ها و هم نورون ها، بیانگر گیرنده های ACE2 هستند و هر دو نوع سلول می توانند به SARS-CoV-2 آلوده شوند، اگرچه احتمال آستروسیت ها کمتر است.

آستروسیت ها دروازه اصلی ورود به مغز هستند و وظیفه انتقال مواد مغذی از جریان خون به سلول های عصبی را دارند و در عین حال ذرات مضر را از بدن دور می نمایند.

به گفته محققان، آستروسیت ها به وسیله مقابله با عفونت، می توانند SARS-CoV-2 را از مغز دور نگه دارند، اما پس از آلوده شدن، ویروس را به راحتی به بسیاری از سلول های عصبی منتقل می نمایند.

کوستا گفت: در حالی که آستروسیت ها مقاومت بالاتری در برابر عفونت نشان می دهند، اما به نظر می رسد نورون ها بیشتر در معرض ابتلا هستند. این امردلیلی که بعضی بیماران هیچ علائم عصبی ندارند و در مقابل بعضی دیگر علائم شدیدی دارند را شرح می دهد.

این مطالعه به وسیله دیانا کروز توبیت، دانشیار زیست شناسی مولکولی و سلول در LSU Health Shreveport و همکارانش، دکتر اسکار گومز تورس و دکتر، اما بورگوس راموس، از دانشگاه کاستیا-لا منچا در اسپانیا انجام می گردد.

تاثیرات روانی طولانی مدت کرونا بر سلامت عقل انسان

تاثیر کرونا بر مغز و اعصاب در طولانی مدت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1734

به "راز حمله کرونا به مغز کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز حمله کرونا به مغز کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید