دوئل سخت جمهوریخواهان و ترامپ

به گزارش استدیو مرینا، مجلس نمایندگان امریکا با اکثریت آرا و حمایت جمهوریخواهان با ارسال لایحه وتو شده دونالد ترامپ برای بودجه دفاعی سال آینده به سنا، در راستا ثبت نخستین قانون مغایر خواست رئیس جمهوری در چهار سال اخیر گام برداشت.

دوئل سخت جمهوریخواهان و ترامپ

به گزارش وال استریت ژورنال، این لایحه بودجه 740.5 میلیارد دلاری در حالی روز دوشنبه در مجلس نمایندگان، 322 رأی موافق در مقابل 87 رأی مخالف را کسب کرد که با وجود گذشت چند روز از وتوی ترامپ بیش از 100 نماینده حزب جمهوریخواه با نمایندگان حزب دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا بر سر تأیید این لایحه همراه شدند. اما این تنها اقدام جنجالی مجلس نمایندگان در هفته اخیر نبود. دموکرات ها که در تأیید بودجه دفاعی مقابل ترامپ ایستاده اند، در پارادوکسی رفتاری با آرای 275 به 134، خواهان تحقق خواست ترامپ برای افزایش 1400 دلاری بسته حمایتی کرونا با وجود مخالفت جمهوریخواهان شدند و این لایحه نیز همزمان با بودجه دفاعی برای تصویب به سنا فرستاده شد. آنالیز این دو لایحه از دیشب در سنا شروع شده اما رأی نهایی تا چند روز آینده اعلام می گردد. در عین حال اگر این جلسات به نتیجه نرسیده و کار به کنگره جدید موکول گردد، نمایندگان ملزم به آنالیز این لوایح از اول هستند.

تبعات وتوی بودجه دفاعی

دونالد ترامپ اواسط ماه جاری به دلایلی مانند مخالفت با تغییر نام پایگاه های نظامی، افزایش بودجه تخصیصی به سربازان و خانواده هایشان و همچنین محدود شدن اختیارات رئیس جمهوری برای صرف این بودجه در بعضی مسائل مانند دیوار دفاعی و... از امضای آن خودداری کرد. تصمیمی که به اعتقاد بسیاری از هم پیمانان او می تواند به قیمت از دست رفتن دو کرسی به جامانده سنا در انتخابات 5 ژانویه (سه شنبه آینده) جورجیا تمام گردد. از سوی دیگر تصویب این بودجه می تواند در فرایند خروج نظامیان از افغانستان تأثیر بگذارد. این در حالی است که قرار است شمار نظامیان شاغل در این کشور به دستور ترامپ تا 15 ژانویه (5 روز پیش از شروع کار دولت جدید) به طور تقریبی به نصف برسد.

گرچه به باور تحلیلگران سی ان ان، وتوی خواست ترامپ در سنا به نوعی غربال وفاداران و مخالفان رئیس جمهوری مغلوب به شمار می رود اما از آنجا که پیش از این سنا با رأی 84 به 13 این لایحه بودجه را تأیید نموده و میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا نیز در پیغام هایی از ترامپ خواسته بود که در برابر این لایحه مقاومت نکند، بعید به نظر می رسد که این بودجه به انتها نرسد. فرایند تصویب این لایحه در حالی در فراز و نشیب قرار گرفته که در 4 سال اخیر تا به امروز 9 لایحه با وتوی ترامپ معلق شده است اما این بار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان با انتقاد از وتوی ترامپ آن را غیر معقول خوانده است.

آدام اسمیت، رئیس کمیسیون نظامی مجلس نمایندگان نیز گفت: رئیس جمهوری بدون دلیل مرتبط این لایحه را وتو کرد و این اتفاق نباید نظر سناتورها را تغییر دهد. وی با تأکید بر لزوم ارتقای امنیت سایبری امریکا اضافه نمود: تصویب این لایحه در شرایط فعلی ضرورت دارد.

ائتلاف ناهمگون

به گفته تحلیلگران، تصویب لایحه افزایش بسته حمایتی بزرگترین ائتلاف دموکرات ها و ترامپ در آخرین روزهای حضور او در کاخ سفید است. این شرایط تا حدی است که بسیاری از سناتورهای دموکرات مانند برنی سندرز برای تحقق این خواسته و تحت فشار قرار دادن جمهوریخواهان مخالف، اعلام نموده اند در صورتی بودجه دفاعی را تصویب می نمایند که سنا رأی به افزایش بسته حمایتی بدهد. این در حالی است که به نوشته نیویورک تایمز، جو بایدن نیز این افزایش بودجه را تأیید نموده است.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان در حالی که نسبت به حمایت دو سوم سنا برای تصویب بسته حمایتی امیدوار است، گفت: جمهوریخواهان می توانند یک انتخاب داشته باشند؛ تصویب این لایحه یا نادیده دریافت مردم.

به نوشته الجزیره، چاک شومر رئیس اقلیت دموکرات ها در سنا گفت: مک کانل باید جمهوریخواهان سنا را متقاعد کند که برای تخصیص این بودجه به مردم مخالفت ننمایند. این در حالی است که مک کانل هنوز اظهارنظری در این باره نداشته است. اما کوین برادی، سناتور تگزاس دلیل مخالفت جمهوریخواهان را اینگونه بیان نمود: این افزایش 1400 دلاری برای هر فرد می تواند یا پس انداز یا در جیب شرکت های اینترنتی برود اما ما می توانیم این بودجه را برای بسترسازی و افزایش مشاغل به کار ببریم.

با توجه به نتایج آرای الکترال امریکا و پیروزی جو بایدن در انتخابات 2020، این چالش جمهوریخواهان و دموکرات ها در کنگره بر سر درخواست های رئیس جمهوری می تواند آخرین تقابل آنها در امسال و در دوران دونالد ترامپ باشد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1384

به "دوئل سخت جمهوریخواهان و ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوئل سخت جمهوریخواهان و ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید