میانجی گری نو عُمان و کویت برای خاتمه جنگ یمن، پاسخ انصارالله به درخواست شورای همکاری برای گفت و گو

به گزارش استدیو مرینا، خبرگزاری خبرنگاران- جنگنده بمب افکن های ائتلاف سعودی در ساعات گذشته، منطقه ها مختلف یمن را بمباران کردند.

میانجی گری نو عُمان و کویت برای خاتمه جنگ یمن، پاسخ انصارالله به درخواست شورای همکاری برای گفت و گو

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران به نقل از المسیره، جنگنده بمب افکن های ائتلاف سعودی طی ساعات گذشته 16 بار مناطقی در شهرستان های حیران، عبس و حرض واقع در استان حجه را بمباران کردند.

بر اساس این گزارش، جنگنده های ائتلاف سعودی بعلاوه در سه نوبت شهرستان های الجوبه و الوادی واقع در استان مأرب و در 2 نوبت شهرستان خب و الشعف واقع در استان الجوف و در یک نوبت نیز منطقه نجران را هدف قرار دادند.

بعلاوه منابع نظامی یمن گزارش دادند، نیروهای ائتلاف سعودی طی 24 ساعت گذشته 141 بار آتش بس ادعایی در استان الحدیده را نقض کردند.

حملات هوایی ائتلاف سعودی طی روزهای گذشته به ویژه در استان حجه یمن ادامه داشته است.

میانجی گری تازه عُمان و کویت برای سرانجام جنگ یمن

یک وب سایت یمنی از وساطت تازه عمان و کویت برای حصول توافق صلح در یمن اطلاع داد.

وب سایت المشهد الیمنی به نقل از سازمان پژوهشی منظمة العدل والتنمیة للدراسات (سازمان مطالعات عدالت و توسعه) گزارش کرد، کویت و عُمان کوشش های دیپلماتیک تازه ای به منظور رسیدن به توافق صلح در یمن انجام خواهند داد.

در ادامه این گزارش آمده، این دو کشور حاشیه خلیج فارس تماس هایی دیپلماتیک با طرف های مختلف بحران یمن به منظور رسیدن به توافق صلح دائم در یمن انجام داده اند و ممکن است که این کوشش های دیپلماتیک منجر به حصول توافق آتش بس، سرانجام جنگ یمن و صلح دائم میان صنعاء و ائتلاف سعودی گردد.

این خبر در حالی اعلام می گردد که دیروز (سه شنبه) خبرگزاری رویترز به نقل از بعضی مسئولان عربی در شورای همکاری خلیج فارس گزارش داد که این شورا در حال آنالیز دعوت از طرف های درگیر در یمن برای نشست در ریاض است.

به گفته این مسئولان در صورت موافقت رهبران انصارالله برای حضور در نشست، این نشست 29 مارس تا 7 آوریل (9 فروردین تا 18 فروردین) در ریاض برگزار خواهد شد و مسئولان انصارالله در صورت موافقت برای حضور در این نشست، تضمین های امنیتی دریافت خواهند کرد.

پاسخ انصارالله به درخواست شورای همکاری درباره گفت وگو در ریاض

عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در خصوص درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای گفت وگو، گفت: آنچه در رسانه ها در خصوص دعوت شورای برای گفت وگو مطرح می گردد، در واقع درخواست ریاض است.

محمد علی الحوثی عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله در پاسخ به درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای گفت وگو طرف های یمنی در شهر ریاض نوشت: ریاض خود طرف جنگ است نه میانجی.

محمد علی الحوثی روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: آنچه در رسانه ها درباره دعوت شورای خلیج فارس برای گفت وگو منتشر می گردد، در واقع دعوت ریاض است.

یک دیپلمات حوزه خلیج فارس به روزنامه القدس العربی گفته که شورای همکاری در حال آماده سازی زمینه برای برگزاری نشستی در ریاض برای گفت وگوی همه جانبه بین طرف های درگیر در یمن است.

وی گفت: کوشش های فشرده ای در ریاض برای برگزاری کنفرانسی جامع برای گفت وگو در یمن در جریان است که در آن حدود 400 سیاستمدار ارشد، شخصیت ها و شیوخ قبایل از همه احزاب، جریان های سیاسی و طرف های متخاصم از جمله گروه حوثی (انصارالله) دعوت شده اند.

مقام یمنی: صحبت از صلح ضمن ادامه دادن محاصره، شدنی نیست

معاون وزیر خارجه یمن گفت: ادامه محاصره یمن به عنوان شاخص جنگ باقی خواهد ماند و با وجود آن، هرگونه صحبت از صلح نامعتبر است.

خبرگزاری رویترز دیروز (سه شنبه) به نقل از بعضی مسئولان عربی در شورای همکاری خلیج فارس گزارش داد که این شورا در حال آنالیز دعوت از طرف های درگیر در یمن برای نشست در ریاض است.

حسین العزی معاون وزیر خارجه یمن در واکنش به این موضوع اعلام نمود، ادامه محاصره یمن به عنوان شاخص جنگ باقی خواهد ماند که با وجود آن، هرگونه صحبت از صلح بی اعتبار خواهد بود.

وی در ادامه از آمادگی صنعاء برای توافق دفاع از خود به محض توقف حملات ائتلاف متجاوز اطلاع داد و بر ادامه دفاع از حقوق ملت یمن تأکید کرد.

العزی ادامه داد، آمریکا وظایف و نقش هایی برای کشورهای عضو ائتلاف سعودی و سازمان ملل ترسیم نموده به نحوی که از یک جنگ مستمر خارج نشوند. واشنگتن کشورهای عضو ائتلاف را از وارد شدن به مذاکرات صلح حقیقی برای توقف جنگ بازمی دارد تا مأموریت انحصاری آنها فقط و فقط جنگ و فرماندهی آن با ضمانت موقت عدم پاسخگویی باشد.

وی توضیح داد، آمریکا همه ویژگی های یک میانجی حقیق صلح را از سازمان ملل ربوده تا مأموریت آن هدر دادن وقت در فعالیت های رسانه ای، یا مثلا پیگیری اخبار و تدوین آن ضمن گزارش های ماهیانه و دوره ای باشد.

العزی تأکید کرد، آمریکا بر اساس ماموریت معین خود تنها می تواند مذاکرات تسلیم را اداره و واکنش صنعاء را ثبت کند تا از اینجا مأموریت آمریکا و انگلیس برای تبدیل امتناع صنعاء از تسلیم به ایجاد مانع در فرایند صلح با حجم شرم آوری از دروغ شروع گردد.

هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن نیز دیروز در واکنش به خبر رویترز گفت، آیا عقلانی است که از مزدوران وابسته به عربستان سعودی و امارات به عنوان نمایندگان یمن و هیأت صنعاء دعوت به عمل آید در حالی که شورای همکاری و ابوظبی و ریاض که میزبان این ملاقات هستند، عامل اصلی جنگ و محاصره یمن به شمار می فرایند؟.

وی تأکید کرد که عربستان و امارات باید پیش از هر گونه حل و فصل سیاسی، اقدامات بشردوستانه ای انجام دهند از جمله بازگشایی فرودگاه، کاهش محاصره و ورود فرآورده های نفتی و گاز خانگی، توقف حملات.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2031

به "میانجی گری نو عُمان و کویت برای خاتمه جنگ یمن، پاسخ انصارالله به درخواست شورای همکاری برای گفت و گو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانجی گری نو عُمان و کویت برای خاتمه جنگ یمن، پاسخ انصارالله به درخواست شورای همکاری برای گفت و گو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید