نماینده جدید سازمان ملل متحد در لیبی معرفی گردید

به گزارش استدیو مرینا، شورای امنیت سازمان ملل روز آدینه با معین یان کوبیس دیپلمات حرفه ای اهل جمهوری اسلواکی به عنوان نماینده سازمان ملل متحد در امور لیبی موافقت کرد.

نماینده جدید سازمان ملل متحد در لیبی معرفی گردید

به گزارش امروز (شنبه) خبرگزاری روسیا الیوم آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، کوبیس را به عنوان جانشین غسان سلامه نماینده پیشین که در مارس 2020 به دلایل پزشکی از سمت خود کناره گیری کرد، برگزیده است. استفانی ویلیامز معاون سلامه بعد از او وظایف نمایندگی سازمان ملل در امور لیبی را به عهده گرفته است.

کوبیس پیشتر وزیر امور خارجه اسلواکی، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان و نیز فرستاده سازمان ملل در امور افغانستان و عراق بوده است .

انتصاب کوبیس پس از آن صورت گرفت که شورای امنیت ماه گذشته با پیشنهاد گوترش برای انتصاب نیکولای ملادینوف دیپلمات بلغاری به عنوان نماینده این سازمان در لیبی موافقت کرد اما ملادینوف اظهار داشت که به دلایل شخصی و خانوادگی نمی تواند این وظیفه را بر عهده بگیرد.

سازمان ملل به منظور حل مناقشه لیبی از سال 2019 تا به امروز سه نشست در شهر ژنو سوییس با حضور 5 مقام ارشد دولت وفاق ملی و 5 نماینده ارتش شرق این کشور برگزار کرد اما این نشست ها نتیجه قابل ملاحظه ای در پی نداشت و پیشرفت سیاسی این کنفرانس در تونس نیز تا به امروز چشم انداز درخشانی از خود ترسیم نکرده که نشان دهنده دشواری خارج شدن لیبی از درگیری، بعد از یک دهه ناآرامی است.

لیبی از سال 2011 میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری معمر قذافی دیکتاتور وقت این کشور، شاهد تنش های سیاسی و درگیری های نظامی بسیاری بوده است.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس، دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است که از سوی بعضی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای حمایت می گردد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1399

به "نماینده جدید سازمان ملل متحد در لیبی معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده جدید سازمان ملل متحد در لیبی معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید